17. Mai strikke prosjekt: Nordlandsbunad

Hei Hei!

Jeg er ei jente som liker og strikke, jeg strikker en god del, så lenge hendene mine greier det😅
Noen gang klarer jeg dessverre ikke å strikke da hendene mine gjør veldig vondt, men sånn er det.

Så, mitt 17 Mai prosjekt har vært og strikke bunad til jenta mi som er straks 3 år!

Dette er noe som tok ei stund, men som har vært veldig gøy!
Jeg fant strikke oppskriften på nett, på Raverly, og har vært en veldig fin oppskrift og følge😊
Vist dere vil se oppskriften kan dere finne den her
Denne strikke oppskriften er fra 3 år til og med 8 år, men hun har også ei oppskrift som er fra   som dere kan finne her
Dere kan også få oppskrift til luen, vesken og kappen til Nordlands bunaden, eller festdrakten som står i oppskriften på Lillcat Designs sin Facebook side som er her
Lue, veske og cape oppskriften er gratis på Facebook siden, så lenge dere melder dere inn på den😁
Jeg fant ikke denne oppskriften før etter jeg strikket luen og vesken, men skulle ønske jeg hadde den når jeg skulle strikke de😅
Jeg driver og strikke på kappen, men blir nok ikke ferdig før 17. Mai, men er noe hun kommer til ha ha til andre anledninger da☺️

Så til bilder av det jeg har strikket!

La oss sarte med lue.
Så jeg hadde ikke oppskrift til luen, så jeg tok utgangs punkt i ei anna lue jeg fant som heter Eple Blomst Kyse som er en oppskrift fra LilleMiriam, lett å strikke synes jeg, også veldig fin!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg synes den var veldig lett å fin å strikke, og lett og følge oppskriften. Jeg sydde på et bånd for synes det pyntet litt opp, og jeg skal også brodere Nordlands mønster bak på luen, men siden jeg har vært syk så har jeg ikke hatt mulighet til det, MEN det skal bli gjort i helgen det, kommer til og bruke ene vest siden sitt brodering mønster bak😃

 

 

 

Så vesken, denne er noe jeg ikke hadde oppskrift på ,så det ble mye opprekking, telling og undring på hvordan jeg skulle få det til, men jeg fikk det til tilslutt da😅
Broderingen er tatt fra kjolen, og er ene vest siden sitt broderings mønster. Synes den ble fin jeg, men kommer nok til og følge oppskriften til vesken som jeg fant etter jeg strikket denne, neste gang😂 veske bøylen er fra prym, og er kjøpt på en av mine lokale strikke butikker, men vet at du kan få kjøpt den på nett også, her er en av nettsidene (har aldri bestilt fra det nettstedet, men ser det at man kan bestille den fra der☺️)

 

 

 

 

 

 

 

Så er det selveste bunaden, eller festdrakten som noen vil kalle den. Det er nå opp til hver enkel det😊

 
Jeg synes den ble veldig fin, ja var litt jobb, men var også ikke så vanskelig og følge oppskriften. Denne er strikket i 3 til 4 år, og er kanskje en smule for lang til jenta mi, så tror nok hun har den lenger enn beregnet i oppskriften. Men hun er ikke så veldig lang av seg, og er tynn også, akkurat som faren sin. Så her har hun bunad til hun sikkert er 5 år tror jeg☺️

Jeg strikket alt i garnet Rauma Tumi i fargen Mørk blå, fargekode 4921
Strikkefastheten er 24-26 m = 10 cm, strikkepinne størrelse, 2 1/2 – 3 1/2 og per 50 g er det ca 130 m. Er mykt og deilig garn som er laget av 50% alpakka og 50% ull og som ikke virker som det klør eller stikker, noe som er kjempefint!😃
Jeg kjøpte garne på en av mine lokale strikke butikker, men de har sluttet og selge det nå, men kan kjøpes på nett også.

Jeg strikket bunaden i pinne størrelsene som står i oppskriften, sammen med luen jeg strikket, og vesken strikket jeg i pinne størrelse 3.5m noe som gikk kjempe fint.

Hele prosjektet tok meg noen mnd, men kunne sikkert gått enda raskere vist jeg ikke slet med smertene jeg sliter med😅
Jeg begynte å strikke på denne i fjor, å har strikket den over tid.
Men jeg ble kjempe fornøyd med resultatet, da dette er første gang jeg strikker noe så stort og avansert😃

Her er et bilde av satt sammen

Jeg driver også å strikker på en kappe, men blir ikke ferdig med den. Men tenker det ikke gjør noe, da hun har bunaden som hun kan bruke til mange anledninger, så får brukt den uansett☺️

Her er hvor langt jeg har kommet på den

 

 

 

 

 

 

 

Tror den kommer til og bli veldig fin når jeg er ferdig med den.

Eneste jeg gruer meg litt til er at det er klippe masker på den, å det er noe jeg ikke har begitt meg ut på enda. Så er litt redd for at jeg skal være uheldig og ødelegge den😅

Men en dag må jo være første gang jeg prøver, men lærer jo ikke av å ikke prøve😉

 

 

 

 

 

 

 

Så, dette er strikke prosjektet som har oppholdt meg litt, jeg har ikke delt det noen steder enda. Jeg har en strikke instagram konto som dere kan følge, som er her
Så, strikking er kjempe gøy. Å det har vært gøy å strikke denne bunaden, og kommer nok til og strikke den igjen når jenta mi vokser ut av denne ☺️
Gleder meg til og dele litt av strikke prosjektene jeg har gjort tidligere, men også strikke prosjekter jeg kommer til og strikke fremover😊

Jeg er en person som liker sitater, så la oss avslutte innlegget med et☺️

It is a little known fact that much like birds, who can always find north, knitters can always find yarn.

-Stephanie Pearl-McPhee

 

Noe som er veldig sant, for mange fine farger, for mange fine garn!😂

-KreativitetOgHverdagen (Chani)☺️

Er ei jente i sent tjue årene som er alene mamma til ei på 3, ei lita solstråle av ei jente. Jeg er ei sjenert jente, som liker og snakke med nære å kjære, men også de som er rundt meg og i hverdagen min. Jeg er også veldig kreativ som liker og holde på med alt fra strikking til skriving, har for mange hobbyer men trives med det :D
Posts created 6

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top